Huisartsenpraktijk Van het Zandt
In de praktijk
 

GRIEPPRIKKEN

Donderdag 15 oktober 2015 is het weer tijd voor onze jaarlijkse griepprikken. Dit zal plaats vinden op de praktijk van 12.00-17.00uur. Indien u tot de risicogroep behoort ontvangt u 2 weken tevoren een oproepbrief. U dient deze brief mee te nemen tijdens de prikken. Mocht u geen oproep hebben ontvangen, maar toch een griepprik nodig denkt te hebben, neem dan contact op met de assistente. Indien u geen gebruik wenst te maken van uw ontvangen oproep, dan hoeft u niets te doen.

ROERIGE TIJDEN IN DE ZORG: Het Manifest van de Bezorgde Huisarts
Zoals u waarschijnlijk al in de media hebt doorgekregen is er veel gaande in het zorglandschap. Huisartsen die - op prinicipiele gronden - lang geen contract afsloten en zich nu nog steeds gedwongen voelen een contract af te sluiten. In onze (zorgverleners)ogen wordt de macht van de zorgverzekeraar veel te groot. Helaas zien wij hier in de dagelijkse praktijk veel voorbeelden van, waarbij de zorgverzekeraar op de stoel van de behandelaar gaat zitten. Ook heeft de overheid de zorgverzekeraar in staat gesteld om al uw medische dossiers zonder uw medeweten en toestemming te kunnen lezen. Door Follow the Money is er onafhankelijk onderzoek gedaan, waarbij er niet over een nacht ijs is gegaan en zeer veel gesprekken met mensen uit alle lagen van de zorg zijn geweest. Het eindresultaat is nu te lezen op www.ftm.nl (http://www.ftm.nl/exclusive/hoe-sterk-machtige-arm-zorgverzekeraar/ ).

Sinds woensdagavond 12 maart 2015 5 voor 12 zijn individuele huisartsen in actie gekomen: www.hetroermoetom.nu . Voor onze principes en uw belangen! Wij, huisartsen Van het Zandt, Ajbilou en Vermaat sluiten ons hierbij aan. Wij steunen dit manifest! Wij verzoeken u dan ook vriendelijk om - indien u het met onze actie eens bent - zich als sympatisant te registreren en dit bericht zoveel mogelijk te verspreiden onder al uw familie, vrienden- en kennissenkring. Het roer moet om!

Klik hier om het manifest van de bezorgde huisarts te lezen en te steunen: www.hetroermoetom.nu

  

EIGEN RISICO

Wij krijgen veel vragen over kosten, declaraties van derden, eigen risico en bijdrage. De zorg van onze huisartsenpraktijk valt ook in 2015 nog niet onder uw eigen risico. Dit betreft alle telefoontjes, spreekuren en visites. Dit geldt ook voor de huisartsenzorg verleend door doktersassistentes, praktijkondersteuners en chronische zorg verleend in onze praktijk. Voor deze zorg hoeft u dus geen eigen risico te betalen.

Wat valt wel onder het eigen risico? Kort gezegd, bijna alles. Als de huisarts extra onderzoek aanvraagt (bijvoorbeeld foto's, bloedonderzoek of urinekweken), u verwijst of medicatie op het spreekuur toedient (injecties) of voorschrijft, dan valt dit wel onder het eigen risico.

De huisarts is niet verantwoordelijk voor de eventuele voor u gemaakte medische kosten door derden (voor onderzoeken, medicatie of verwijzingen) die bij u in rekening worden gebracht. De huisarts heeft nemelijk geen zicht op de hoogte van het bedrag dat andere zorgaanbieders in rekening brengen. Ook is de huisarts er niet van op de hoogte of u eventueel een eigen bijdrage voor bepaalde zorg moet betalen. U kunt dit zelf navragen bij uw zorgverzekeraar.

Uitbreiding diagnostische en therapeutische mogelijkhedenDe afgelopen jaren is hard gewerkt aan verbetering van de praktijkvoering en dienstverlening. U zult dat wel gemerkt hebben aan de wijzigingen in de wachtkamer. U bent onze gast en wij maken uw verblijf in onze praktijk graag zo aangenaam mogelijk. Vanuit die gedachte is er altijd vers fruit aanwezig, voldoende boeken, recente tijdschriften en natuurlijk ook kranten.

Maar ook de medische mogelijkheden zijn belangrijk uitgebreid. Inmiddels beschikt de praktijk o.a. over een ECG-apparaat (hartfilmpjes), een volledige reanimatieset (AED, zuurstof, uitgebreide spoedkoffer) en de mogelijkheid tot het controleren van uw longfunctie.

Daarnaast is er altijd de mogelijkheid om samen met u uw cardiovasculair risicoprofiel in kaart te brengen, u te begeleiden tijdens uw poging om af te vallen of te stoppen met roken, of samen met u te kijken of u een verhoogd risico hebt op het ontwikkelen van bepaalde ziekten (zoals bijvoorbeeld osteoporose (= botontkalking).

Maar er is meer gebeurd, en misschien voor u niet altijd even zichtbaar. Zo hebben wij alle dossiers laten digitaliseren, zodat uw volledige dossier vanachter de PC voor ons te raadplegen is. Een steeds grotere groep patiënten weet ons ook per e-mail te vinden, voor herhaalrecepten of eenvoudige vragen, en natuurlijk in de vakantie.  

 

Keurmerk Nederlands Huisartsen Genootschap (NHG-geaccrediteerd)

De praktijk is al sinds oktober 2009 NHG-geaccrediteerd. Dat wil zeggen er wordt, zoals dat heet, “geprotocolliseerd” en conform de standaarden die het Nederlands Huisartsen Genootschap voorschrijft gewerkt. Het Nederlands Huisartsen Genootschap heeft de praktijk helemaal doorgelicht en men heeft ons in september hun keurmerk verleend van “geaccrediteerde praktijk”. Daar zijn wij best trots op, want in de Regio Rijnmond heeft nog maar een handvol praktijken die status. 

Patientenoordeel

Onderdeel van het NHG-accreditatie-proces was een patiëntenenquête. Dit hebDemo MijnGezondheid.netben wij in 2014 gedaan. De ervaren telefonische bereikbaarheid was een wachttijd van 6,3 minuten. Wij hebben onderzoek gedaan in januari en februari 2015 naar de werkelijke gemiddelde wachttijd: deze is 35,8 seconden. Binnenkort zal in het kader van een verbeterplan een verder onderzoek starten naar het verschil tussen de subjectieve en objectieve telefonische wachttijd. De uitslagen hiervan zullen we op de website zetten. Verder geeft 86% van de ondervraagden aan dat de spreekuren op geschikte tijden plaatsvinden. En nog eenS 86% vindt dat ze meestal op een geschikt moment terecht kunnen. 63% van de ondervraagden is tevreden over de wachttijd in de wachtkamer (tegen een referentiewaarde van 49% landelijk). De gemeten tevredenheid is 77,8% (bij een maximale score van 100%).

Afspraken en verbeterde samenwerking met ziekenhuizen Met enkele ziekenhuizen hebben wij werkafspraken gemaakt over wachttijden en het combineren van verschillende werkzaamheden in één bezoek. Dat vermindert het aantal malen dat u voor vervolgonderzoek moet terugkomen.

 

Seven Corners Inc.

Insured members of the international inurance company Seven Corners Inc. are welcome in our practice. In case of an event, medical problem or question you can seek help, advice and treatment at our facility. The first contact you'll have to mention that you are an insured members of Seven Corners and bring your identification and insurance papers tot our practice. We're trying to establish a direct billing contract with Seven Corners, so you don't have to pay at our front office.

Of course, If you're an USA-expat (living or working in the area, or just passing by) not insured at Seven Corners we'll also help you, but than you have to pay the bill (cash only) each visit (one visit cost Euro 60)

 

Uitbreiding en diversiteit van ons team  Wij willen laagdrempelige zorg bieden. Dat kost mankracht en daarom is het team dat voor u klaar staat belangrijk uitgebreid. Thans bestaat ons team uit drie huisartsen, drie doktersassistentes, praktijkondersteuner (POH-S) en een 'coach' (POH-GGZ).  

Uitgebreidere openingstijden De praktijk is voor alle patiënten vijf dagen per week geopend, 52 weken per jaar. Dit betekent dat u ten alle tijden bij ons terecht kunt, echter het kan zijn dat u niet altijd dezelfde huisarts treft. Naar wij begrijpen wordt dit door de overgrote meerderheid van de patiënten als een belangrijke verbetering van de dienstverlening ervaren. De wisseling van huisartsen wordt door sommige mensen als vervelend ervaren. U kunt echter altijd - indien er geen sprake is van een spoedsituatie - uw voorkeur van huisarts aangeven. Hier wordt uiteraard zoveel mogelijk rekening mee gehouden.     

Voorkomen van lange wachttijden   Soms moet u langer wachten dan verwacht. Dat is helaas niet te vermijden omdat er in een huisartsenpraktijk nu eenmaal spoedgevallen plaats vinden en die gaan dan voor. Wij vragen uw begrip hiervoor en uw onderlinge solidariteit. Soms is het vervelend, te moeten wachten, maar als u zelf een spoedgeval hebt wilt u ook niet, dat uw huisarts eerst het spreekuur afmaakt en pas daarna komt. Echter in de meeste gevallen kan uw wachttijd voorkomen worden.      

Vraag bij meerdere klachten om een dubbel consult     U kunt zelf ook helpen, uw eigen wachttijd en die van anderen te verkorten. Nog te vaak komen mensen met meerdere klachten naar het spreekuur, zonder dit bij het maken van de afspraak aan te geven. Dat is echt nodig, als u meer dingen wilt bespreken. Wij boeken wij dan voor u meer tijd in en de andere patiënten hebben er dan geen last van. Daarnaast is ook een veel voorkomend gebeuren dat slechts voor een gezinslid een afspraak gemaakt terwijl de rest van de familie ook medische vragen heeft.    

 “Dat kan beter”Het kan natuurlijk altijd beter. Zo zijn wij er ons van bewust dat de wachttijden aan de telefoon soms te lang zijn, en dat is ons volgende verbeterpunt. En wij nemen graag kennis van uw mening, op- en aanmerkingen (het liefst per e-mail naar info@aanhuisarts.nl, of anders in de vorm van een briefje; het spreekuur is hier minder geschikt voor).


OPENINGSTIJDEN EN AFSPRAKEN MAKEN

De praktijk is op alle werkdagen geopend van 8.00-17.00 uur voor het stellen van vragen en maken van afspraken. Voor medisch niet-spoedeisende vragen kunt u per mail u 7 dagen per week terecht via info@aanhuisarts.nl. Ook kunt u voor receptaanvragen terecht via recept@aanhuisarts.nl. U dient hiervoor wel duidelijk kenbaar te maken wie u bent (naam, geboortedatum, bsn-nummer). Bovendien kunt u ook online afspraken maken via mijngezondheids.net. 

 

MijnGezondheid.net en DigiD

 

Wat is DigiD?

 

Gaat u naar het gemeentehuis of naar een andere overheidsinstelling, dan dient u zich in veel gevallen te legitimeren met uw identiteitskaart, paspoort of rijbewijs. Met uw strikt persoonlijke DigiD (een gebruikersnaam en wachtwoord) kunt u zich identificeren op websites van de overheid en van organisaties die een overheidstaak uitvoeren. Zo weten deze organisaties dat ze echt met u te maken hebben.

 

Voor het gebruik van MijnGezondheid.net heeft u in verband met veiligheid en het waarborgen van privacy ook een DigiD nodig met sms-functie. Hiervoor heeft u dus ook een mobiele telefoon nodig.

 

Een DigiD aanvragen

 

Een DigiD vraagt u aan via de website www.digid.nl

 

Uw DigiD bestaat uit een gebruikersnaam en een wachtwoord die u zelf samenstelt zodat u deze gemakkelijk kunt onthouden. Voor het aanvragen van een DigiD, heeft u uw BSN-nummer en uw mobiele telefoon nodig. Houd deze daarom bij de hand.

 

Voor gebruik van DigiD op MijnGezondheid.net dient u een DigiD met sms-functie aan te vragen. Als u al een DigiD hebt, kunt u de sms-functie aanvragen via Mijn DigiD. Meer uitgebreide informatie over het aanvragen van een DigiD, vindt u op www.digid.nl

 

Let op: Uw gebruikersnaam en   wachtwoord zijn strikt persoonlijk. Bescherm deze gegevens daarom goed en   voorkom dat anderen er misbruik van kunnen maken. DigiD en medewerkers van   DigiD zullen u nooit vragen om uw gebruikersnaam, wachtwoord of   activeringscode. Niet per e-mail, telefoon of op welke manier dan ook.

 

Hoe werkt DigiD op MijnGezondheid.net?

 

Wanneer u wilt inloggen op MijnGezondheid.net, leidt de site u automatisch door naar de inlogpagina van DigiD. Op deze pagina vult u uw gebruikersnaam, wachtwoord en sms-authenticatie in. Hierna keert u vanzelf terug naar de site van MijnGezondheid.net en kunt u van deze service gebruik maken.

 

Tot ziens op MijnGezondheid.net


Demo MijnGezondheid.net

Levensbedreigende spoedgevallen: bel 112


Niet levensbedreigende spoedgevallen: Bel ons spoednummer: 010-20 20 225


's Avonds, 's nachts en in het weekend wordt u automatisch doorverbonden met huisartsenpost IJsselland (010-279 92 62)

 

Huisartsentpraktijk Van het Zandt is NHG geaccrediteerd en lid van VPHuisartsen

 

Huisartsenpraktijk Van het Zandt B.V. © 2010  -  KvK 24430765