Praktijkregels & Privacy

PRAKTIJKREGELS & PRIVACY

Praktijkregels

Elke dag doen we ons best u zo goed mogelijk te helpen, daarom zijn we ook hulpverlener geworden. Maar om ons werk goed te kunnen blijven doen zijn er praktijkregels en voorwaarden. Het geeft duidelijkheid over wat u van ons mag verwachten en wat wij voor u kunnen betekenen. Als ingeschreven patiënt bij huisartsenpraktijk van het zandt bv, gaat u akkoord met onderstaande praktijkreglement en haar voorwaarden. Deze kunnen wijzigen door wetgeving of voortschrijdend inzicht.

1. 10 minuten consulten 
Wij werken al sinds 1-7-2008 net als in de rest van Nederland met het landelijk gebruikte 10-minuten-per-medische-klacht-systeem (u bent hier per brief op 16 november 2016 nog eens op geattendeerd). Wij zijn hierin geen koploper maar volger. Dit is een functionele bekostigingsstructuur in opdracht van uw ziektekostenverzekeraar. Dit klinkt streng, maar is het niet. Het betekent dat wij max. 10 minuten PER medisch probleem voor u reserveren. Vaak is deze tijd ook voldoende om u te helpen. Bovendien komt dit de kwaliteit van uw zorg ten goede (wij kunnen nu eenmaal niet meerdere klachten allemaal even goed in 10 minuten behandelen) en voorkomt dit lange wachttijden van uw mede-patiënten. De doktersassistente zal u daarom - bij het maken van een afspraak - altijd vragen naar de reden van komst. Indien nodig zal zij doorvragen om de klacht te verhelderen. Zo kunnen wij het consult voorbereiden en rekening houden met de benodigde consulttijd.

2. Niet verschijnen zonder bericht of annuleren afspraak
Helaas komt het (steeds meer) voor dat mensen op het laatste moment hun afspraak afzeggen of gewoon niet op komen dagen. Afspraken tussen 08.00-09.00u kunnen tot maximaal 24 uur van te voren worden geannuleerd, afspraken die gemaakt zijn op de dag zelf kunt u tot 1 uur tevoren annuleren. Niet verschijnen zonder bericht of zonder tijdige annulering van uw afspraak, is het sinds 1 januari 2011 toegestaan de gederfde consulttijd bij u in rekening te brengen. Wij gaan dit vanaf heden (21 november 2016) ook bij u in rekening brengen. Reclamatie van deze kosten bij uw verzekeraar is niet meer mogelijk. Op deze manier hopen wij de beschikbare consulttijd voor iedereen zo optimaal te houden. In onze praktijk hanteren wij de volgende no show-kosten voor:
• een gemist 10 min. consult bij de huisarts of assistente         =  25 euro
• een gemist 20 min. consult bij de huisarts, POH of assistente =  50 euro
• afgesproken huisbezoeken waarbij patiënt niet thuis is           =  50 euro
• een gemist > 20 min. consult bij de POH (=duurzame zorg)   =  50 euro
• een gemiste afspraak voor een echo                                     = 75 euro

3. Regulier werkende huisartsen
De huisartsen zijn universitair opgeleid en gediplomeerd. Elke arts is terug te vinden in het BIG-register. In onze praktijk is sprake van reguliere geneeskunde, dus geen homeopathie of alternatieve geneeskunde. De opleiding tot basisarts duurt 6 jaar met aansluitend nog eens 3 jaar voor de opleiding tot huisarts. Jaarlijks volgen de huisartsen de wettelijk vereiste nascholingsuren, intercollegiale toetsing en diensturen op de Huisartsenpost. 

4. Doktersassistenten 
In elke huisartsenpraktijk in Nederland is de doktersassistente voor u het eerste aanspreekpunt. Bij haar kunt u met veel praktische vragen terecht. Bij haar maakt u afspraken, vraagt u visites aan en kunt u inlichtingen krijgen over verwijsbrieven, machtigingen, recepten en dergelijke. De assistentes hebben ook een eigen spreekuur, waarin zij bepaalde controles en behandelingen uitvoeren. Dagelijks worden deze handelingen met de huisarts besproken. Jaarlijks volgen de assistenten nascholingen over diverse onderwerpen.

5a. Praktijkondersteuner (zgn. POH's)
De praktijkondersteuner is bevoegd en bekwaam om op geprotocolleerde wijze patiënten met COPD, hoge bloeddruk, verhoogd cholesterol en suikerziekte te begeleiden. Zij verricht lichamelijk onderzoek, interpreteert uitslagen, past uw medicatie aan of voorziet u van een (leefstijl)advies. Dit vindt plaats onder toezicht en verantwoordelijkheid van de huisarts. Jaarlijks wordt de benodigde kennis voor deze spreekuren onderhouden middels nascholing.

5b. Ketenzorg via IZER
De wens van samenleving, overheid en zorgverzekeraars is om de diabetes, astma, COPD en hartvaatziekten en ouderenzorg in samenwerkingsverband te leveren (dit heet ketenzorg). Huisartsen in Nederland zijn hiervoor aangesloten bij ketenzorginstanties. Voor deze geprotocolleerde ketenzorg zijn wij aangesloten bij IZER: deze organisatie declareert een vast bedrag (vastgesteld door uw zorgverzekeraar) per aandoening per kwartaal. Dit is ongeacht de frequentie van bezoek.

6. Arts-patiëntrelatie 
Voor een werkbare arts – patiëntrelatie is in beginsel wederzijds vertrouwen nodig. Indien er geen vertrouwen (meer) is in de behandeling of behandelaar, vragen wij u dit kenbaar te maken. Het is ons streven dit dan samen met u op te lossen. Lukt dit niet, dan adviseren wij u een andere huisartsenpraktijk te kiezen. Uw huisarts blijven bezoeken zonder een bevredigende oplossing kan leiden tot medisch onverantwoorde situaties.

7. Wet WGBO
Onze praktijkvoering en werkwijze van alle medewerkers zijn conform de medisch professionele standaard en conform de wet WGBO. Dit betekent kortweg, dat wij u voorzien van onafhankelijk advies, maar ook luisteren naar uw eigen wensen en/of ideeën. In overleg komen wij dan uit op een behandelplan/overeenkomst.

8. Het Landelijk SchakelPunt (=LSP)
Onze praktijk is nog niet aangesloten op het LSP, dit omdat wij uw recht op privacy niet kunnen garanderen. (http://www.vphuisartsen.nl/over/lsp/). Echter de druk van overheid, Patientenfederatie, huisartsenposten en zorgverzekeraars is steeds groter geworden, dat dit voor een huisartsenpraktijk onvermijdelijk lijkt te worden om ons aan te sluiten. U kunt en dient als individu toestemming te geven (of te weigeren) om zich hierbij aan te sluiten. Wij zullen dit verwerken.

9. Gelijkheid
Wij benaderen en behandelen iedereen zonder oordeel op professionele gelijke wijze, maar met oog voor zijn of haar persoonlijke situatie, ongeacht geslacht, ras, afkomst, geloof, seksuele geaardheid, sociale achtergrond of uw bezoekfrequentie van de praktijk (de Eed van Hippocrates).

10. Beroepsgeheim en privacy
Alle bij ons bekende (medische) informatie binnen of buiten uw medische dossier worden beschermd door het beroepsgeheim. Vanaf 16 jaar en ouder mogen ouders niet automatisch worden geïnformeerd over de medische toestand van hun 16-jarige kind. Dit betekent dat wij geen medische informatie of uitslagen met familieleden of derden (verzekeraars, bedrijfsartsen, politie of rechtelijke macht) zullen bespreken zonder uw nadrukkelijke en schriftelijke toestemming. Medische informatie kan en mag wel gedeeld worden met andere hulpverleners als dat noodzakelijk is voor de uitvoering van een behandeling.

11. Informatieplicht van patiënt
Binnen de wet WGBO zijn ook de plichten beschreven van de patiënt. Daaronder valt het volledig informeren van uw huisarts over uw gezondheid dat relevant kan zijn voor het medisch onderzoek en/of behandeling. 

12. Onafhankelijk advies
Verder is het belangrijk hier te vermelden, dat wij als behandelaar, verwijzer geen financiële vergoeding (zullen) ontvangen of aannemen bij een doorverwijzing naar een andere hulpverlener of instantie.

13. Ongevraagd advies
Het kan voorkomen dat wij soms ongevraagd bepaalde onderwerpen bij u bespreekbaar maken. Zoals bv. het stoppen met roken, het streven naar gewichtsverlies bij overgewicht, bewegingsadviezen, verstandig eten, of de therapietrouw. Dit heeft een informerend en motiverend karakter teneinde uw gezondheid te behouden of te verbeteren. Indien u dit niet wilt, kunt u dit aangeven en houden wij hier rekening mee.

14. Medicatie
Wij adviseren altijd de bijsluiter van uw medicijnen te lezen en te beoordelen. Zo kunt u zelf een afweging maken om iets wel of niet te gebruiken en alert te zijn op eventuele bijwerkingen. Indien u hier vragen of twijfels over heeft, adviseren wij u contact op te nemen met de apotheek of de huisartsenpraktijk. Daarnaast voert uw huisarts samen met uw apotheker van apotheek Prinsenland een controle uit bij veel medicatiegebruik (de zogehete 'polyfarmacie-controle': daarbij wordt uw dossier doorgenomen om te kijken of alle medicatie nog zinvol is: of er minder of juist extra medicatie gebruikt dient te worden, of u last hebt van eventuele bijwerkingen, of er extra controles uitgevoerd dienen te worden. Indien u last hebt van uw medicatie kunt u zich altijd voor een controle melden bij uw huisarts en/of apotheker (alleen apotheek Prinsenland voert deze controles uit).
Uiteraard bent u te allen tijde zelf verantwoordelijk voor uw eigen besluit tot verkeersdeelname tijdens medicatiegebruik. U kunt de wettelijke eisen nagaan op: https://www.rijveiligmetmedicijnen.nl/

15a. Visites
Aan het einde van de ochtend en middag worden huisvisites afgelegd. Een huisbezoek is uitsluitend voor ernstig zieken of chronische patiënten, die echt te ziek zijn om vervoerd te worden. De onderzoeksmogelijkheden op de praktijk zijn namelijk beter dan in een thuissituatie.  
De volgende omstandigheden zijn dus GEEN reden om een huisvisite aan te vragen:
• "Ik heb als patiënt geen tijd om naar de praktijk te komen",
• "Ik ben ouder dan 80 jaar, en ben gewend dat de dokter bij mij langs komt",
• "Ik heb als patiënt geen vervoersmogelijkheden",
• "De praktijk is te ver gelegen",
• "De vervoerskosten naar de praktijk worden niet vergoed",
• "Ik heb (of mijn kind heeft) koorts en durf nu de straat niet meer over".
Een visiteverzoek kunt u tussen 08:00 en 10:00 uur 's ochtends aanvragen. De assistente bepaalt samen met de huisarts of een visite in uw geval verstandig/nodig is.

15b. Visites na ziekenhuisopname of bevalling
Als u thuis komt na een ziekenhuisopname of bevalling komt de huisarts standaard niet meer standaard langs (dit is gebleken dat niet iedereen hier prijs op stelt en zorgverzekeraars deze bezoeken niet als zinvol classificeert).  Mocht u dit toch wel graag willen of hebt u vragen over uw medische conditie, is dit uiteraard geen enkel probleem en komen wij graag bij u langs: u kunt hiervoor een visite aanvragen bij de assistente. 
Graag zouden we uit belangstelling alle patiënten na een ziekenhuisopname of bevalling willen bezoeken. Het wordt vaak erg op prijs gesteld, maar gek genoeg ook niet altijd. Deze visites worden daarom niet meer standaard uitgevoerd.   De huisartsen komen wel standaard langs als er verwacht wordt dat extra zorg of controles nodig zijn of als de ziekenhuisspecialist hier om vraagt. Soms kan het enige tijd duren voordat de specialist de huisartsenpraktijk informeert over het ontslag. Daarom is het verstandig om na ziekenhuisopname of bevalling de praktijk te bellen dat u een visite wel op prijs stelt. We komen graag bij u langs.

16. Wanneer contact op te nemen met de huisarts?
Wij adviseren in het algemeen altijd contact op te nemen met de huisartsenpraktijk als uw gezondheid achteruit gaat, u zieker wordt ondanks een ingestelde behandeling of twijfelt aan de diagnose of het gegeven behandeladvies. Spaar geen klachten op!

17. Waarneming
Tijdens onze afwezigheid gedurende vakantie en/of calamiteit, nascholing of tijdens de avond, nacht, weekenddagen wordt de medische zorg en verantwoordelijkheid tijdelijk overgedragen aan de waarnemende huisarts of de huisartsenpost IJsselland.

18.  Spoedlijn
Het gebruik van onze telefonische spoedlijn is alleen voorbehouden aan degene die in acute nood verkeren. Op deze wijze willen wij bereikbaar blijven voor spoedzaken en blijven voldoen aan de landelijke eisen bereikbaarheid 1e lijn huisartsenzorg. Bij misbruik wordt de verbinding verbroken. In levensbedreigende situaties raden wij u aan 112 te bellen.

19.  Telefoongesprekken
Alle telefoongesprekken kunnen worden opgenomen ten behoeve van leerdoeleinden, dossiervoering of bij calamiteiten voor juridische doeleinden. Dit gebeurt op dit moment niet en niet standaard. Indien dit wel zou gaan gebeuren wordt u hierover geïnformeerd. 

20.  Garantie op genezing
Hoewel wij elke dag als doktersassistente, POH of als huisarts ons best doen om u op een prettige manier goed en veilig te helpen, kan het toch voorkomen dat het beloop van uw ziekte zich anders ontwikkelt dan verwacht of wij als hulpverlener fouten maken of daarin als mens te kort schieten.  Als huisarts zien we namelijk ziekten of problemen vaak al in een vroeg stadium, zonder dat er nog duidelijkheid is over de precieze oorzaak. Soms blijkt later pas wat de oorzaak was voor de lichamelijke klachten. Dit maakt ons vak zo lastig. In een ziekenhuis zijn vaak meer en uitgebreidere onderzoeksmogelijkheden. Om deze kwetsbaarheid zoveel mogelijke te minimaliseren, adviseren we om bij twijfel over uw gezondheid op tijd (lees: in een zo vroeg mogelijk stadium of bij aanhoudende klachten) contact op te nemen met de praktijk. Ook na een eerder bezoek aan de praktijk, kunt u altijd weer terug komen als uw klachten blijven bestaan of als u het niet vertrouwd. Zo kunnen we samen verder kijken wat we voor u kunnen doen. Samen helpen wij elkaar. 

21. Ongewenst gedrag
Elke dag, is het ons streven iedereen weer zo goed mogelijk te helpen. Daarom zijn we ook hulpverlener geworden. Vreemd genoeg zijn daarentegen agressief gedrag, verbale (be)dreiging, geweld of diefstal in de gezondheidszorg niet geheel ondenkbaar meer geworden. Voor ons als hulpverlener ligt in onze praktijk daar de grens. Bij laster en/of smaad en in bovengenoemde gevallen nemen wij contact op met politie en zal aangifte worden gedaan. In minder ernstiger gevallen werken wij met een waarschuwing. In zeer ernstige gevallen zijn wij genoodzaakt de behandelrelatie met u te beëindigen.

22. Uitslagen
U bent zelf verantwoordelijk voor het opvragen van uw medische uitslag (zodra u 16 jaar of ouder bent): zodra u een onderzoek hebt laten doen kunt u zelf met de assistente bellen om te vragen of de resultaten hiervan binnen zijn en met haar of uw huisarts bespreken. Wij kunnen helaas niet iedereen bellen die een onderzoek heeft laten doen. Wij geven geen uitslagen door aan partners, collega's, vrienden en/of kennissen tenzij u hier eerder expliciet toestemming voor heeft gegeven bij de huisarts. Dit is conform de huidige richtlijnen en beroepsgeheim.

23. Ontslagbrieven specialist 
Met het inschrijven bij een huisartsenpraktijk gaat u in beginsel akkoord met de (schriftelijke) terugkoppeling aan ons door de specialist over uw behandeling of aandoening aan ons als uw huisarts. De wet stelt, dat hiervoor geen expliciete toestemming van u voor nodig is tenzij nadrukkelijk anders is afgesproken. Op deze manier behouden wij als huisarts de zogenaamde "poortwachtersfunctie".

24. Kosten ("Eigen risico")
U betaalt geen eigen risico voor een bezoek aan de huisarts, eenmalige bevolkingsonderzoeken (evt. follow-up valt hier niet onder), de griepvaccinatie of zorg die betaald wordt vanuit een aanvullende verzekering. Voor alle andere zorg betaalt u wel eigen risico. 
Kort gezegd: alle verwijzingen, medicijnen en aanvullende onderzoeken zoals bijv. röntgen-, bloed-, CRP- of urine-/ontlastingsonderzoek etc. komen wel ten laste van uw eigen risico. 

Het eigen risico geldt voor bijna alle zorg, die wordt vergoed vanuit de basisverzekering. Bijvoorbeeld:
• Medicijnen: dit betreft zowel de medicijnen die gebruikt worden in de praktijk/die u toegediend krijgt van uw huisarts, als alle medicijnen die u ophaalt in de apotheek. Dus ook vaccinaties en/of spiraal, genees- en/of verbandmiddelen, injecties/ampullen
• aanvullende onderzoeken zoals bijv. röntgen-, bloed-, CRP- of urine-/ontlastingsonderzoek etc
• al uw ziekenhuisbezoeken/contacten
• een ziekenhuisopname
• het consulteren van of behandelt worden door een (ziekenhuis)specialist. Let op: dus ook een urine- of faeceskweek, SOA-onderzoek of hartfilmpje (=ECG) of hartritmediagnostiek (Holter), want dit wordt beoordeeld door een medisch microbioloog resp. cardioloog.
• psychische zorg
• hoortoestellen
• logopedie
• fysiotherapie
• stoppen met roken-consulente
• diëtiek
• podologie en steunzolen
Als huisarts hebben wij geen zicht op de exacte hoogte van deze bedragen. Wilt u hier meer over weten, neem dan contact op met uw zorgverzekeraar of bezoek : www.watzegtmijnpolis.nl. Wij worden als huisarts steeds vaker ingeschakeld als intermediair in het vergoedingenbeleid opgesteld door uw zorgverzekeraar. De landelijke beroepsvereniging van huisartsen (LHV) stelt zich daarom op de volgende standpunten: •
dat het de verantwoordelijkheid is van uw zorgverzekeraar, de polishouders te informeren over de verzekerde zorg. Dit geldt zowel voor de basis- als aanvullende zorg.
• de huisartsen doelmatige en veilige zorg nastreven.
• de wijze van vergoeding geen rol speelt bij het bepalen van de noodzaak van voorschrijven (lees: medicatie of verwijzen).
• een recept of verwijzing tegelijkertijd ook direct een medische verklaring is van de voorschrijver.
• het een taak is van de zorgverzekeraar om al dan niet in overleg met hun verzekerden vast te stellen of voorgeschreven (genees)middelen of een (door)verwijzing voor vergoeding in aanmerking komen.
• de relatie tussen arts en patiënt negatief beïnvloed wordt door discussies over vergoedingen door zorgverzekeraars, het geen ongewenst is.
• dat artsen moeten stoppen met het tekenen van verklaringen, machtigingen en andere formulieren inzake vergoedingen van voorgeschreven (genees)middelen of anderszins.
• het onwenselijk is, dat huisartsen worden betrokken in de informatie, interpretatie en uitvoering van overeenkomsten tussen zorgverzekeraars en verzekerden. In de polisvoorwaarden van uw zorgverzekering staat wat uw verzekering precies vergoedt en onder welke voorwaarden. Daarin leest u ook hoe vaak de verzekeraar de behandeling vergoedt en/of u een eigen bijdrage moet betalen. bron: https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/zorgverzekering/vraag-en-antwoord/wat-zit-er-in-het-basispakket-van-de-zorgverzekering

25. Ons werkgebied is Rotterdam Prinsenland (postcode 3065 en 3066) 
In Nederland heeft de huisarts een centrale rol toegewezen gekregen in het verlenen van zorg in de buurt. Elke huisartsenpraktijk heeft daarmee in meer of mindere mate zo zijn eigen werkgebied. Alleen op deze manier kan een huisarts op duurzame en verantwoorde wijze de acute en chronische zorg in de woonwijk blijven leveren.(bron: Toekomstvisie Huisartsenzorg 2012-2022)  Door de jaren heen zijn inmiddels veel mensen op een plekje buiten de wijk Rotterdam Prinsenland gaan wonen. Wij verwachten hiermee op termijn een toename in het aantal visiteaanvragen buiten ons werkgebied. Dat is een risico voor de kwaliteit en tijdsduur van de visite en verlengd de afwezigheid van de huisarts op de praktijk ten tijde van de visite. Mensen die niet in ons werkgebied (3065, 3066) wonen, waardoor de afstand om de praktijk te bezoeken te groot is geworden, adviseren wij zich in te schrijven bij een praktijk bij hen in de buurt. Huisartsenzorg dient namelijk makkelijk bereikbaar te zijn en blijven.

26. Klachten of verbetertips
Hoewel wij elke dag ons best doen om iedereen zo goed mogelijk te helpen, kan het gebeuren dat u niet goed geholpen bent. Zowel voor u als ons is dit vervelend. Blijf hier dus niet meer rondlopen, maar laat het ons weten. Hoe lastig dit soms ook is voor beide partijen willen we het wel graag oplossen. Het is uw goed recht dit dus terug te koppelen. Misschien lossen we het uiteindelijk toch samen op.

27. Inzage in uw medisch dossier. 
U heeft als patiënt het recht om uw medisch dossier in te zien of hier een afschrift van op te vragen. Dit geldt ook voor de schriftelijke informatie in het dossier die is verkregen van andere (behandelende) artsen. Dit geldt niet als de informatie in het dossier over andere personen gaat en/of de privacy van anderen schendt. De persoonlijke werkaantekeningen van de arts maken geen deel uit van het medisch dossier en vallen daarmee ook buiten het inzagerecht van de patiënt. Dossieraanvragen worden behandeld door de huisarts zelf en daarvoor bent u welkom op het spreekuur, om te kijken welke informatie u precies nodig hebt en uitleg te kunnen geven over uw dossier(opbouw). Wij delen nooit medische informatie met derden - behalve met uw behandelend specialist - zonder uw nadrukkelijke schriftelijke toestemming. Verschillende instanties in Nederland (zoals gemeenten, opleidingsinstituten, verzekeraars, werkgevers en/of arbodiensten etc.) vragen steeds vaker aan patiënten een kopie van hun medisch dossier van hun huisarts. Dit is echter niet de juiste manier. Instanties horen zich namelijk alleen met schriftelijke toestemming van u als patiënt rechtstreeks tot de huisarts te wenden en er moet sprake zijn van een gerichte vraag. Het probleem is dat veel patiënten deze rechten niet kennen en bereid zijn om hier wel aan te mee te werken uit angst voor sancties. U kunt zich hiermee echter in een kwetsbare positie plaatsen. Als wij twijfelen over de intentie van de aanvrager, dan bespreken wij dit met de patiënt. U houdt natuurlijk altijd het recht om van ons advies af te wijken. Na overlijden Nabestaanden hebben geen recht om het dossier van een overleden familielid in te zien (u kunt alleen uw eigen dossier inzien). Toch kunt u na het overlijden van een familielid met vragen blijven zitten en graag het een en ander willen uitzoeken. Dan kunt u contact opnemen met de huisarts. Bespreek uw vragen met hem of haar. Vaak levert een gesprek waarin overwegingen worden toegelicht meer op dan inzage in het dossier.  Overdracht van uw dossier naar een nieuwe huisarts Als u een nieuwe huisarts kiest, is het belangrijk dat uw nieuwe huisarts op de hoogte is van uw medische geschiedenis. Uw medische geschiedenis staat in uw patiëntendossier. Het is gebruikelijk dat uw oude huisarts het dossier overdraagt aan uw nieuwe huisarts. Hiervoor is een richtlijn opgesteld (KNMG Advies voor overdracht patiëntendossier bij verandering van huisarts). Bij uitschrijven wordt uw medisch dossier elektronisch of per aangetekende post overgedragen aan de nieuwe huisarts.

28. Gevonden voorwerpen. 
Gevonden voorwerpen worden niet langer dan 4 weken bewaard.

29. Uitleg over de informatie op deze website
De medische informatie of adviezen op deze website zijn voor eigen risico en vervangen nimmer een consult. Bij twijfel of onduidelijkheden over de inhoud van deze informatie, adviseren wij u altijd contact op te nemen met de praktijk of de huisarts.

30. Klachten: 
Soms lopen zaken niet zoals u of wij dit wensen. Dat is voor alle partijen natuurlijk heel vervelend. Wij staan altijd open voor feedback of zaken die anders en/of verbeterd kunnen worden. Indien u een klacht heeft over uw behandeling, de praktijk of een van de medewerkers kunt u contact opnemen met C.S. de Vos-van het Zandt (telefonisch, via het spreekuur of per post). Wij nemen uiterlijk binnen 7 dagen contact met u op ten einde een gesprek te plannen om deze klacht te bespreken en samen te zoeken naar een oplossing van uw klacht. Mocht u een klacht hebben over de huisarts en bent u er samen niet uitgekomen, dan kunt u zich wenden tot de SKGE (https://www.skge.nl/). Hier kunt u uw klacht voorleggen aan een onafhankelijke klachtenfunctionaris. De klachtenfunctionaris zoekt samen met u naar een oplossing van uw klacht of probleem. De klachtenfunctionaris kan proberen de klacht te bemiddelen. De klachtenfunctionaris kiest geen partij en heeft daarom geen oordeel. Alles wat u de klachtenfunctionaris vertelt, is vertrouwelijk. Als de bemiddeling niet is geslaagd, kunt u besluiten uw klacht in te dienen bij de geschilleninstantie Huisartsenzorg.

31. AVG wetgeving per 25 mei 2018 - Privacyreglement van onze praktijk
Uw persoonsgegevens en privacy in onze huisartsenpraktijk. 
Algemeen
De AVG is de nieuwe wet ter bescherming van privacy en persoonsgegevens. Op grond van deze wet heeft een organisatie die met persoonsgegevens werkt bepaalde plichten en heeft degene van wie de gegevens zijn bepaalde rechten. Naast deze algemene wet gelden specifieke regels voor de privacy in de gezondheidszorg. Deze regels staan onder andere vermeld in de Wet geneeskundige behandelingsovereenkomst (WGBO).  Dit privacyreglement is bedoeld om u te informeren over uw rechten en onze plichten die gelden op grond van de AVG en de WGBO. 
Huisartsenpraktijk
In onze huisartsenpraktijk kunnen diverse persoonsgegevens van u verwerkt worden. Dit is noodzakelijk om u medisch goed te kunnen behandelen en nodig voor het financieel afhandelen van de behandeling. Daarnaast kan verwerking noodzakelijk zijn voor, bijvoorbeeld, de bestrijding van ernstig gevaar voor uw gezondheid of ter voldoening aan een wettelijke verplichting (bijvoorbeeld het verplicht melden van een besmettelijke ziekte op grond van de Wet Publieke Gezondheid). 
De plichten van de huisartsenpraktijk
Huisartsenpraktijk Van het Zandt B.V. is volgens de AVG  de verantwoordelijke voor de verwerking van persoonsgegevens die in de praktijk plaatsvindt. Aan de plichten die daaruit voortkomen, voldoet de praktijk  als volgt:
• Uw gegevens worden voor specifieke doeleinden verzameld: o voor zorgverlening; o voor doelmatig beheer en beleid; o voor ondersteuning van wetenschappelijk onderzoek, onderwijs en voorlichting.
• Er vindt in beginsel geen verwerking plaats voor andere doeleinden.
• U wordt op de hoogte gesteld van het feit dat er persoonsgegevens van u verwerkt worden. Dit kan gebeuren door uw zorgverlener, maar ook via een folder of via onze website.
• Alle medewerkers binnen Huisartsenpraktijk Van het Zandt B.V. hebben zich verplicht om vertrouwelijk om te gaan met uw persoonsgegevens.
• Uw persoonsgegevens worden goed beveiligd tegen onbevoegde toegang. 
• Uw persoonsgegevens worden niet langer bewaard dan noodzakelijk is voor goede zorgverlening. Voor medische gegevens is deze bewaartermijn in principe 15 jaar (vanaf de laatste behandeling), tenzij langer bewaren noodzakelijk is, bijvoorbeeld voor de gezondheid van uzelf of van uw kinderen. Dit is ter beoordeling van de behandelaar. 
Uw rechten als betrokkene:
U heeft de volgende rechten:
• Het recht om te weten of en welke persoonsgegevens van u verwerkt worden.
• Het recht op inzage en afschrift van die gegevens (voor zover de privacy van een ander daardoor niet wordt geschaad).
• Het recht op correctie, aanvulling of verwijdering van gegevens indien dat nodig mocht zijn. 
• Het recht om (gedeeltelijke) vernietiging van uw medische gegevens te vragen. Hieraan kan alleen tegemoet worden gekomen als het bewaren van de gegevens voor een ander niet van aanmerkelijk belang is en de gegevens op grond van een wettelijke regeling niet bewaard moeten blijven. 
• Het recht op het toevoegen van een eigen verklaring (van medische aard) aan uw dossier.
• Het recht om u in bepaalde gevallen tegen de verwerking van uw gegevens te verzetten. 
Als u gebruik wilt maken van uw rechten, dan kunt u dit mondeling (tijdens het (telefonisch) spreekuur) of schriftelijk kenbaar maken aan Huisartsenpraktijk Van het Zandt B.V. Uw huisarts zal u hiervoor vragen om op het spreekuur te komen om uw wensen met u door te nemen. Uw belangen kunnen ook behartigd worden door een vertegenwoordiger (zoals een schriftelijk gemachtigde, of uw curator of mentor). 
Toelichting op een schriftelijke aanvraag
U moet er rekening mee  houden dat medische gegevens ingevolge de wet in principe maximaal vijftien jaar bewaard worden. U helpt ons met het opzoeken van uw dossier en het beschermen van uw privacy als u het formulier zo volledig mogelijk invult. De door u ingevulde gegevens worden door ons strikt vertrouwelijk behandeld. U kunt uw medisch dossier persoonlijk ophalen bij Huisartsenpraktijk Van het Zandt B.V. (u dient zich hierbij te legitimeren en een ontvangstbevestiging te tekenen). U kunt een voorbeeld aanvraagformulier downloaden op: http://www.vphuisartsen.nl/wordpress/dl/avg/stap4-aanvraagformulier-medische-gegevens-patient.pdf 
Gegevens patiënt
Hierbij vermeldt u de gegevens van de persoon over wie het medisch dossier gaat. De Wet Geneeskundige Overeenkomst (WBGO) beschouwt de patiënt als meerderjarig vanaf 16 jaar. Jongeren vanaf 16 jaar die inzage/afschrift van hun medisch dossier willen, moeten zelf de aanvraag indienen. Indien de patiënt niet meer in leven is, is het verstrekken van de medische gegevens toegestaan indien verondersteld kan worden dat de overledene hiertegen geen bezwaar zou hebben gehad of er sprake is van zwaarwegende belangen om de zwijgplicht van de zorgverlener te doorbreken. Deze beslissing ligt bij de zorgverlener. 
Verstrekking van uw persoonsgegevens aan derden
De medewerkers van Huisartsenpraktijk Van het Zandt B.V. hebben de verplichting vertrouwelijk met uw persoonsgegevens om te gaan. Dit houdt bijvoorbeeld in dat de zorgverlener voor verstrekking van uw persoonsgegevens uw uitdrukkelijke toestemming nodig heeft. Op deze regel bestaan echter enkele uitzonderingen. Op grond van een wettelijk voorschrift kan de zwijgplicht van de zorgverlener doorbroken worden, maar ook wanneer gevreesd moet worden voor een ernstig gevaar voor uw gezondheid of die van een derde. Bovendien kunnen vastgelegde gegevens, indien noodzakelijk mondeling, schriftelijk of digitaal uitgewisseld worden met andere zorgverleners (bijvoorbeeld de apotheker die een recept verwerkt en zodoende gegevens verstrekt krijgt van de huisarts). 
Uitwisseling gegevens
Huisartsenpraktijk Van het Zandt B.V. wisselt nog geen gegevens uit, ook niet nadat u hiervoor gericht toestemming heeft gegeven,  met het Landelijk Schakelpunt. 
Wel schrijven wij een medische overdracht in specifieke situaties (zoals terminale en palliatieve overdrachten): dit wordt met de betrokken persoon besproken. De relevante medische gegevens veilig en betrouwbaar met de huisartsenpost (HAP).
Bent u 's avonds of in het weekend op de HAP geweest, dan deelt die op zijn beurt een waarneembericht met de huisartsenpraktijk. Zo weet de huisarts precies met welke klachten u op de HAP bent geweest en wat er naar aanleiding daarvan is ondernomen. 
Ook kunnen er medicatiegegevens gedeeld worden met uw apotheek en uw behandelend medisch specialisten. Daarbij gaat het om de medicatie die de huisarts aan u heeft voorgeschreven, maar ook om eventuele intoleranties, contra-indicaties en allergieën (ICA-gegevens). Daar kunnen andere voorschrijvers en verstrekkers van medicatie rekening mee houden. Zo dragen wij als huisartsenpraktijk bij aan medicatieveiligheid.
Verder kunnen de huisartsen van huisartsenpraktijk Kloet en huisartsenpraktijk Weijtjens en Lander in geval van calamiteit bij uw medisch dossier om de continuïteit van zorg te waarborgen. 
Vraag of klacht
Heeft u een vraag of een klacht? Bijvoorbeeld over met wie wij gegevens delen of onze omgang met uw medische gegevens? Dan gaat uw huisarts hierover graag met u in gesprek. Chantal de Vos-van het Zandt is de functionaris gegevensbescherming (FG). Tijdens haar zwangerschapsverlof zal de heer Maarten Berkhout deze rol op zich nemen. Daarnaast is er een externe functionaris gegevensbescherming (FG).  
Share by: